HTML

Nemzetközi tanulságok

Minden, amit tudni szerettél volna a nemzetközi politikáról és az is amit nem. A világ, nemzetközi tanulmányok hallgatói tolmácsolásában.

Logó

logo_200x200.jpg

Friss topikok

  • mikka: Valahogy nem tudom sajnálni őket. Ez nem zenekar, ez egy politikai célból létrejött zavarkeltő tár... (2014.03.18. 08:14) Pussy Riot Reloaded
  • Berzengő: @Venyigeszu_de_Lucerna: Ha hallgattál volna, nem égnél be! Hruscsovi, te fene nagy szakértő! Nes... (2014.03.03. 07:36) Hazatér a Krím? Néhány ok a területi változásokra
  • DFK: u Két út van Ukrajna előtt: vagy Oroszországhoz/ba integrálódás, vagy a szétszakadás. egyik rossza... (2014.01.28. 14:22) Ukrajna: Kelet vagy Nyugat?
  • stoppos76: Maliban gondolom a saját szemetüket próbálták meg ímmel-ámmal eltakarítani a franciák, amit a líbi... (2014.01.15. 16:46) 2013 Best Of I.
  • grani: Hát először is Ukrajna nem kilépet a SZU-ból, hanem mint alapító tag, Oroszországgal, Fehéroroszor... (2013.12.12. 18:17) Moszkvából szeretet nélkül

Címkék

2014.03.02. 16:34 AnRhasid

Hazatér a Krím? Néhány ok a területi változásokra

Sokadjára kerül előtérbe az Ukrajnában kialakult belpolitikai válság, a figyelem ezúttal azonban a kijevi Majdan térről az ország déli részén fekvő Krími-félszigetre terelődik. Putyin immár nem csak tétlen figyelője az eseményeknek, ugyanis elérkezettnek látta az időt országa nagyhatalmi érdekeinek érvényesítésére.

ukraine-linguistic-division.jpg

Az okok megértése érdekében jöjjön egy rövid történelmi áttekintő. A terület évszázadok óta jelentős geostratégiai és gazdasági szereppel bír. Az Azovi-tenger felől a Kercsi-szoroson át lehet kijutni a Fekete-tengerre, de fontos katonai szerepe van a szevasztopoli kikötőnek is. Kedvező éghajlatának köszönhetően pedig népszerű üdülőhely a félsziget. Az évszázadok során sok nép uralta, emiatt egy vegyesnek mondható etnikai összetétel alakult ki. A legjelentősebb etnikumnak az orosz tekinthető (58 %), az ukránok (24 %), és a krími tatárok (12 %) előtt. Oroszország több háborút is folytatott a terület birtoklásáért, de csak a világháború utáni Szovjetunió tudott maradandó felügyeletet kiépíteni. Hruscsov, kiben fel sem merült a kommunista szuperhatalom felbomlásának rémképe, 1954-ben Ukrajnának ajándékozta a területet, ezzel nyerve meg magának az ukrán kommunista párt támogatását. A Szovjetunió felbomlása után 1992-ben Krími Köztársaság néven autonóm terület lett, de Ukrajna, és nem az Orosz Föderáció részeként. Ezek után visszakanyarodhatunk napjaink problémáihoz.

Az oroszok számára a Krími-félsziget birtoklása hagyományosan presztízskérdés, ám az elmúlt évtizedekben sem erejük, sem lehetőségük nem volt geopolitikai vágyaik megvalósítására. Az ukrajnai polgárháború közeli válság azonban vissza nem térő alkalomként jelent meg Putyin szeme előtt, melyet nem félt kihasználni, és az oroszajkú lakosság védelmére hivatkozva érvényesítette akaratát. Határozott, erőszakos fellépése váratlanul érte mind Ukrajnát, mind a nyugati világot. Az orosz képlet egyszerűnek tűnik: terület megszállása, majd kész tények állítása a tárgyalófeleknek. Putyin joggal remélheti, hogy üres fenyegetéseken és szóbeli tiltakozásokon kívül jelentős ellenállásba nem ütközik. A forradalom által megtépázott, gazdaságilag amúgy sem túl szilárd lábakon álló Ukrajna katonai ellenállása hasztalan népirtással érne fel, ha a hadászati potenciálokat vesszük figyelembe. Ugyanakkor az EU és az USA részéről sem lehet komoly beavatkozásra számítani, így elmondható, hogy ismét a hidegháborús tehetetlenség elve uralja a világpolitikát.

Fontos megjegyezni, hogy Oroszország sem büszkélkedhet kimagasló gazdasági mutatókkal, így számára legelőnyösebb lenne, ha az annexiót különösebb harcok nélkül mielőbb le tudná zavarni. Ez viszont nem annyira rajta, hanem inkább az ellenzékből frissen ideiglenes kormánnyá avanzsálódott ukrán vezetésen múlik. Jacenyuk kormányán nagy a nyomás, hisz a belpolitikai stabilizációt most épp a nagy medve ébredése akadályozza, de közben a szélsőjobboldali erőket is vissza kell fognia, nehogy a Kijevben elért sikerektől felbuzdulva és nacionalista álmaikat kergetve szembeszálljanak az orosz erőkkel. Az ukrán kormány nincs irigylésre méltó helyzetben, ha feladja a félszigetet, akkor a szabadságharctól fűtött nép szemében árulóvá válik, ha meg a harcot választja, akkor meg csak a még fájdalmasabb, és elsősorban véresebb bukás vár rá. Érdemes eljátszani a gondolattal, hogy vajon a félsziget sikeres okkupálása után a külpolitikai sikerektől elvakult Putyin megálljt parancsol-e önmagának és a hadseregnek, vagy inkább kihasználja a lehetőséget az ország keleti, szintén oroszok lakta területeinek elfoglalására? Ha a nemzetközi szerződések, mint például az 1994-es budapesti memorandum (Oroszország garantálja Ukrajna területi egységét) áthágása nem jelentett gondot, akkor néhány ezer négyzetkilométer sem fog.

orosz bácsi.jpg

Fenyegető orosz bácsi

Egy tény viszont kezd tisztán körvonalazódni: Janukovics mondhat és hihet, amit akar, egyértelműnek tűnik, hogy az orosz szanatóriumban is már csak, mint beteget kezelik, nem ukrán államfőt. Nagyon kevés az esély ugyanis, hogy Putyin elmenne egészen Kijevig, hogy véres harcok árán aztán visszaültesse a helyére a legkorruptabb bábját. A Krími-félszigetre való bevonulás egyben megfelel az Ukrajnáról való lemondásnak is, akár tekinthetjük a jelenlegi kormány és elnök gesztusbeli legitimizációjának. Bár ez aligha vigasztal bárkit is.

A rengeteg feszültség közepette a háború kirobbanásához csak egy szikra kell, miközben mindkét fél a tűzzel játszik. Az önmérséklet, és a hosszú távú előnyök szem előtt tartása a legfontosabb, így talán elkerülhető a már így is sokat szenvedett ukrán nép újabb tragédiája. Az ország kettészakadásával egyértelműen keletebbre tolódna az orosz befolyási övezet (tekintsünk most el magunktól, és az atompaktumtól), ugyanakkor Ukrajna számára nem mindegy, hogy a szinte elkerülhetetlennek tűnő szakadás milyen drasztikusan fog végbemenni, illetve a fennmaradó állam mennyire bírja elviselni az azzal járó politikai és gazdasági sokkot.

TSAKANY megkérdőjelezhető megalapozottságú prognózisa, ami, ha bejön fennhagyunk, ha nem akkor gusztustalanul letagadjuk:

Sanszos, hogy Oroszország nem fogja n+1-ik autonóm köztársaságként magába olvasztani a megszállt/megszerzett területeket (amennyiben erre kerül a sor) hanem, hasonlóan a 2008-as abház és dél-oszét kalandhoz, ezek „önálló” de facto államként fognak nemzetközi jogilag működni. Ám ezt/ezeket csak Oroszország fogja elismerni, sőt bármilyen kapcsolatot kialakítani velük, szóval gyakorlatilag orosz csatlósállamok lesznek. Jogi és retorikai szempontból így egyszerűbb mindenkinek.

45 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://nemzetkozitanulsagok.blog.hu/api/trackback/id/tr795839761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mozartkugel · http://baronesregni.blogspot.hu/ 2014.03.02. 19:50:09

Szerintem kapják meg a krími tatárok független államként a félszigetet, mert csaknem 500 évig ők birtokolták, hosszabb ideig, mint az ukránok és oroszok együtt.

Mohamed 2014.03.02. 20:12:21

@Mozartkugel:

Benne vagyok de akkor mi meg kapjuk meg Kárpátalját
, és ha úgy vesszük nekünkt tényleg lehet alapunk rá hiszen a legnagyobb etnikum a ruszinok jó szívvel viseltetnek irántunk magyarok iránt mint az őket folyamatosan asszimilálni akaró ukránok iránt akiket rühellnek

Venyigeszu_de_Lucerna 2014.03.02. 20:24:16

az oroszok nem akarnak mást, csak a Krím "Trianonjának" revízióját

Húsleves 2014.03.02. 20:31:51

"Határozott, erőszakos fellépése váratlanul érte mind Ukrajnát, mind a nyugati világot."

Az ukrán válság elfogult, demagóg tálalása huszadjára újratöltve. Annyira "váratlanul" érte az ukránokat hamis ígéretekkel fellázító, most meg ártatlan bociszemekkel odacsodálkozó dicsőséges nyugati világot Putyin lépése, hogy Kissinger előre figyelmeztette a békenobeldíjas drónkirály elnökét, hogy ne kavarja ott a szart, mert baj lesz.
bekialtas.blog.hu/2014/02/06/ukrajna_kissinger_az_amerikai_magatartast_biralja

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.02. 20:33:10

Nem, ez nem erről szól. Oroszország nem akar határváltoztatást. A cél egy oroszellenes Ukrajna létrejöttének megakadályozása. Valójában ebben a legtöbb ukrán állampolgár egyetért Oroszországgal.

A kijevi puccsisták egyszerűen túlfeszítették a húrt.

2014.03.02. 20:33:38

Majdan tér????? A majdan jelentése ukránul: tér. De mi az a majdan tér? Tértér?

gyk: Majdan Nezalezsnosztyi: a Függetlenség tere.
Ebből a Nezalezsnoszty a függetlenség.
Hogy lesz ebből Majdan tér?

odamondó 2014.03.02. 20:35:52

Szerintem ez az egész ukrán dolog ott válik gyomorforgató képmutatássá, hogy a nyugati oldal a Julit emelte trónra miközben azért ült börtönben mert benyalt az oroszoknak.

Az egész egy nagy büdös színjáték az MSZP vs. Fidesz játékához hasonlóan.

Venyigeszu_de_Lucerna 2014.03.02. 20:38:10

@Rézsöly Püpü: ennyit a "tájékozott" újságírásról :-)

Stabilo 2014.03.02. 20:54:11

Az ukránok nagyon elszámolták magukat ezzel az egésszel.
Azt hitték, hogy a nyugat tényleg mögöttük áll, pedig nem. Amerika és az EU is csak terel. ENSZ ellenőröket szeretnének küldeni, hogy azok megfigyeljék az eseményeket...
De mit? Orosz katonák vannak egy idegen ország területén hívatlanul, ezen mit kell megfigyelni?

Ad Dio 2014.03.02. 20:58:10

"Határozott, erőszakos fellépése váratlanul érte mind Ukrajnát, mind a nyugati világot."

Ha a Nyugatot tényleg meglepte ez a lépés, akkor talán az összes ottani "politikus" elmehetne és kereshetne magának valami más, kevesebb életet veszélyeztető foglalkozást - a virágkötészetet javasolnám.

Putyin lépése nem csak hogy érhető, de valójában az ő szempontjából elkerülhetetlen is egyben. Annak sem örült különösebben, hogy a Nyugat betette a lábát a hagyományosan hozzá tartozó érdekterületre, de azt egyszerűen nem tűrheti el, hogy a stratégiai tengeri bázisát átvegye a NATO. Márpedig ezt csak így tudja megakadályozni. Putyinnak nem volt igazán választása.

Remélhetőleg a Nyugat most már belátja, hogy mekkora ostobaságot csinált Ukrajnában és kezét-lábát töri majd hogy lecsendesítse a feleket és lehetőleg vér nélkül elismeri/elismerteti az új status quot.

Hefe 2014.03.02. 20:59:39

par ev, es a ruszki katonak a Balatonban mossak majd a tankjaikat. orban szallitja majd nekik a sampont.

Stabilo 2014.03.02. 21:04:46

@Hefe: orbán, orbán, orbán, orbán, nem unjátok már, de tényleg?
Más sincs abban a cseppnyi agyadban?
De legalább ne fárasztanál itt senkit.

ermi71 2014.03.02. 21:05:43

Minden ország így jár, ha a területén belül egy etnikum úgy elszaporodik, hogy 90-100% ők élnek vagy elég akár 70% is. Így kúrtunk rá mi is. És még járhatunk is,akár megyéket is veszthetünk hamarosan. Gondolom tudjátok mire célzok.

Alick 2014.03.02. 21:06:45

@Stabilo: "Orosz katonák vannak egy idegen ország területén hívatlanul, ezen mit kell megfigyelni?"

Mi több, még támaszpontjuk is van már ott jóideje...

Hefe 2014.03.02. 21:07:56

@Stabilo:
nem tudom hogy vakon hogy tudsz kommentelni, mert nyilvanvalo hogy nem latsz semmit.

Stabilo 2014.03.02. 21:09:20

@Alick: Igen, de a támaszpont általában egy területet jelent, ahonnan igaz, hogy kijárhatnak a katonák, de fegyver nélkül.
Azon viszont, hogy láthatóan orosz katonák és harci járművek felfegyverkezve állnak a város közepén, nem hiszem, hogy van mit vizsgálgatni...

Hefe 2014.03.02. 21:09:51

apropo, ezt a "Krimet vissza a tataroknak" biztos hogy Putyin leghatarozattabban tamogatna.
Igy is meg vannak fosva a ruszkik a deli muszlimoktol, itt mar csak egy kulon koztarsasagot kellene csinalni nekik a sajat seggukben hogy teljes legyen az orom...

tlvajferi 2014.03.02. 21:10:11

úgy néz ki, hogy az ukrán katonák nem nagyon lelkesednek a kijevi forradalmi karvalykormányért

nem marad más hátra, a buziállamok fogják nemsokára megbombázni Putyint

mellékesen elég aljas politikai játékot űztek a nyugati hatalmak, csak ússza meg az emberiség

Putyin hozzájuk képest "mérsékelt" reálpolitikus, meg sem próbált még szláv vért ontani, látszik, hogy amíg lehet, kerüli a vérontást

de nem kell búsulni, nemsokára a cia-moszad-stb. ügynökök provokálni fogják, úgyhogy lesz vér ukrajnában bőven

Hefe 2014.03.02. 21:13:17

@tlvajferi:
az persze nyilvan fel sem tunhet hogy az orosz nemzetisegu ukran katonak allnak at Putyinhoz.

Muzsikok közt 2014.03.02. 21:16:13

Azért az sokat elmond a helyzetről, hogy az új miniszterelnök zsidó, és az új Ukrajna első feladata egy combos IMF hitel felvétele, aztán majd azt is megkapják hogy mit mennyiért kell Sorosnak eladni.

Igy müködik a cionista maffia, de most nagyon rábasznak.

ermi71 2014.03.02. 21:19:36

Minden ország így jár, ha a területén belül egy etnikum úgy elszaporodik, hogy 90-100% ők élnek vagy elég akár 70% is. Így kúrtunk rá mi is. És még járhatunk is,akár megyéket is veszthetünk hamarosan. Gondolom tudjátok mire célzok.

Muzsikok közt 2014.03.02. 21:20:18

@Muzsikok közt: Fognak ezek a hülye ukránok még a cár atyuskáért sírni, ha megérzik milyen a cionista rabiga!

Venyigeszu_de_Lucerna 2014.03.02. 21:53:08

@Hefe: az persze felo sem tűnhet, hogy ők vannak többségben. Vajh' miért?

bkkzol 2014.03.02. 22:02:13

sz..ik bele a nyugat Ukrajnába. Úgy volt vele, hogy ha kis nergiával, olcsón sikerül megszerezni piacnak, új gyarmatnak akkor jó van. Ha necces a helyzet akkor meg majd közzétesznek pár "elítélő" nyilatkozatot, fejcsóválás és elhúznak.
Különben az ukránok is tudják, hogy történelmileg nincs sok közük a területhez, ölükbe pottyant.

Venyigeszu_de_Lucerna 2014.03.02. 22:07:27

én dolgoztam Ukrajnában a 9ö-es években. A fiatalok egy szót se beszéltek ukránul, a középkorúak akkor tanulgatták, már amelyikben fellángolt a nacionalizmus. Mint a tótok Stur óta, azt hiszik, ők egy nemzet.

Hefe 2014.03.02. 22:12:05

@Venyigeszu_de_Lucerna:
"@Hefe: az persze felo sem tűnhet, hogy ők vannak többségben. Vajh' miért?"

igen, vajh miert?

mrZ (törölt) 2014.03.02. 22:18:58

A krími tatárokat a török titokszolgák menedzselték, az elmúlt hónapokban az összes (cia-tól kapott) kódolt műholdas telefonjuk moszkvába is közvetített. Nagy égés ez nekik így is, főleg ha majd nem kapnak orosz útlevelet eskü nélkül, úgyhogy ki lehet hagyni őket a játszmából.
Hogy a krímet ki ismeri el önálló államnak nem nagyon számít, például észak-ciprus is évtizedek óta egész jól elvan nélküle. Ha pedig zavarja őket, egyszerű referendummal csatlakoznak oroszországhoz.

GERI87 2014.03.02. 22:39:11

"Oroszország több háborút is folytatott a terület birtoklásáért, de csak a világháború utáni Szovjetunió tudott maradandó felügyeletet kiépíteni."

Nos, az orosz cári birodalom a XVIII.sz végén magához csatolta, azóta a SZU felbomlásáig végig a szovjet-orosz bir. része volt. Szóval nem értem ezt a megállapítást....

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.02. 22:44:00

"Az ország kettészakadásával egyértelműen keletebbre tolódna az orosz befolyási övezet"
Ez itt nem nyugatabbra akart lenni?

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.02. 22:56:10

Egyébként Ukrajna "olcsón" megússza ha csak a Krimet veszti el.

Szúnyog 2014.03.02. 23:16:45

Nem Putyin érvényesíti nagyhatalmi érdekeit, hanem a Nyugat. Ők akarnak közvetlenül Oroszországig jutni. Az oroszok sok dolgot eltűrtek az elmúlt 20 évben, ezt már nem tűrik.

Hefe 2014.03.02. 23:57:39

@Venyigeszu_de_Lucerna:
"@Hefe: mert többen vannak :-)"

na ja, a kerdes csak az, hogy miert vannak tobben? Kerdezzuk meg sztalin papat? Esetleg a hasonlo elven betelepitgeto ceausescut?

Venyigeszu_de_Lucerna 2014.03.03. 00:09:34

@Hefe: a tények ne zavarjanak, a Krím csupán 6O éve Ukrajna része. akkor is csak egy sztálini alku miatt

Venyigeszu_de_Lucerna 2014.03.03. 00:10:20

az ukránok sosem voltak többségben ott

J.László 2014.03.03. 00:12:59

A Krím félszigetet Nagy Katalin óta uralja Oroszország. Nem a második világháború óta.

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.03.03. 01:35:17

Putyin Oroszországa úgy osztogatja az orosz útlevelet, mint pedofil a cukorkát. Aztán persze ezeket az újdonsült orosz állampolgárokat meg is védi még akkor is, ha nincs is kitől megvédeni őket.
Képzeljük el, mit gondolhatnak a szlovákok és románok, amikor látják, hogy egy állam állampolgárságot dobál egy másik állam területén és utána ennek ürügyén beavatkozik mindenbe, háborút indít. A szlovákok, románok mit gondolhatnak, amikor az állampolgáraiknak Orbán adja sorban az állampolgárságot. Tiszta ruszki módszer ez.

Remélem Ukrajna egységes marad és pár diktatúrán kívül senki nem ismeri el ezt az aljas területszerző manővert.

Magyarország is szépen állást foglalt már megint a szarháziak oldalán. Először ugye baltás gyilkos kiadatása, majd a széles nyelvcsapásokkal kísért keleti nyitás, amikor minden létező közép-ázsiai diktátor faszát fényesre szopták a fideszesek. Most meg ruszki atom nyomulás, eladósítani az országot, kell a megrendelés a fideszes oligarcháknak.

Utolsó remény, hogy Magyarországot kibasszák az EU-ból. Szépen hazazavarják a magyar munkavállalókat és akkor talán a saját szarukban fuldokolva majd rájönnek a magyarok, hogy hol is jobb élni. A keresztényfasiszta putyini Oroszországban vagy egy felvilágosult, demokratikus nyugaton.
Bár úgy tűnik a magyarok már választottak, csak akkor talán nem is kellene már nyugati munkahelyre, egyetemre menni, menjenek a kurva magyarok keletre. Dolgozzanak a ruszkiknak.

@Venyigeszu_de_Lucerna: az ukrán az egy létező nemzet, igaz, ezt sem a cárok, sem később Sztálin nem nézte jó szemmel
valóban az orosz nyelv erőltetése ott mélyebb nyomokat hagyott, mint Magyarországon, sokkal durvább is volt az elnyomás ott, kiirtottak fel Ukrajnát az oroszok, nem csodálkozom, hogy az ukránoknak tele a tökük velük

Venyigeszu_de_Lucerna 2014.03.03. 01:55:05

@Az evolúció megfordítója... vissza a fára!: létező nemzet, csak nem ott (ott sem)

Másrészt megint csak nem kell belekeverni a magyarországi belpolitikát.. Mellesleg, ha Ukrajnát ilyen formában támogatjuk, akkor támogatjuk a Trianoni mesterséges határokat is. Tapsoljunk Csaucseszkunak és a többieknek, és köpjúk szembe saját nemzetünket! Nos, az oroszok nem olyan birkák, mint az ún. liberális magyar kollaboránsok.

apro_marosan_petergabor 2014.03.03. 02:42:12

No, ez egy viszonylag józan áttekintés.
Anno az USA Grenadát, most a medve Krímet nem hagyta. A Medve most sokkal jobb kondiban van annál, semmint, hogy hagyjon a hóna alatt egy USA-ból mozgatott képződményt a talpába tüskét verni.
Ezt Baracknak is be kell látnia. Európának pedig azt, hogy jó lenne, ha törödne az USA-tól függetlenül saját érdekei védelmével. Mi magyarok sem árt, ha több figyelmet fordítunk a tartatalékosok képzésére...

liebend 2014.03.03. 06:39:41

@Mohamed: Kárpátalja visszatéréséről csak álmodozol, sajnos. Amit érvként írsz a ruszinokról, 1920-ban még úgy volt, ma már egyáltalán nem.

liebend 2014.03.03. 06:43:01

Az (atlantista) EU csapott a lecsóba azzal, hogy integrációs tényezőként fogadták el Ukrajnát, az oroszok joggal gondolják, hogy ez a Szovjetunió felbomlása utáni status quo felbaszarintása. Mohó Amerika.

Berzengő 2014.03.03. 07:26:45

@Muzsikok közt: Te IQ bajnok zsidózó!

Oroszoktól kapna kölcsönt szerinted? Vagy vállalja az államcsődöt, csak nehogy az orbanista barmok módjára, fuj IMF-tol nem kell, akkor inkább menjen tönkre minden es mindenki elvet követi?

Berzengő 2014.03.03. 07:29:56

@Hefe: Hol volt meg Csau amikor a románok már többen voltak Erdélyben?!

Inkább Sólyom László KE-t hallgatnád, o is figyelmeztetett mar erre, hogy 1848 óta ok vannak többen.

De álmodozhatunk...

Berzengő 2014.03.03. 07:33:23

@Venyigeszu_de_Lucerna: "Tapsoljunk Csaucseszkunak és a többieknek, és köpjúk szembe saját nemzetünket! "

Művelődj mar!

__________
mandiner.blog.hu/2008/12/10/nem_latom_a_tavlatos_gondolkodast_interju_solyom_laszloval

Ahhoz, hogy a jövőt megtervezhessük, de hogy a nemzetiségi kérdéshez egyáltalán hozzászóljunk, tudnunk kellene a történelmet nekünk is. Amikor Nagy-Magyaroszág matricát látok egy autón, kedvem lenne tulajdonosától megkérdezni, tudja-e, milyenek voltak az etnikai viszonyok 1918 előtt.

Inkább a Teleki-féle nemzetiségi térképet tenné ki, vagy akármelyik bécsi vagy Prágában kiadott korabeli térképet! Akkor tudná, hogy például már 1848 előtt román többség volt Erdélyben.

Hogy hol húzódott a szlovák-magyar nyelvhatár. Megszámolták-e a matricán, hogy nem 64 vármegye, hanem 63 volt és egy corpus separatum, Fiume városa?
__________

Berzengő 2014.03.03. 07:36:14

@Venyigeszu_de_Lucerna:
Ha hallgattál volna, nem égnél be!

Hruscsovi, te fene nagy szakértő! Nesze Művelődj!

_________
nol.hu/kulfold/a_krim__sztalin_buntetett__hruscsov_ajandekozott?ref=sso
____________
süti beállítások módosítása